Hoe interactieve spiegels met aanraakscherm de winkelbeleving veranderen

In het tijdperk van online winkelen is het soms verrassend om te horen dat klanten toch liever in de fysieke winkel shoppen dan online. Fysieke winkels zijn niet dood, ze veranderen gewoon om zich aan te passen aan de tijd. Winkelbeleving en -ervaring spelen hierbij een cruciale rol! Dit gevoel creëren en uitstralen in een winkelconcept is het zoeken naar een unieke balans tussen winkelaankleding, klantbenadering en het gebruik van nieuwe technologieën die interactief communiceren met de klant.
Het gebruik van interactieve spiegels met touchscreen is één van deze digital signage-technologieën. In eenvoudige woorden is dit een aanraakscherm van hoogstaande kwaliteit met een gespiegelde afwerking. Deze displays veranderen (inter)actief de winkelbeleving van de klanten en kunnen in verschillende winkels worden gebruikt, maar vooral in de mode- en schoonheidssector. Veel klanten zijn door het vele gebruik van hun eigen interactieve smartphone vertrouwd geraakt aan een gewoon aanraakscherm. Maar een spiegel met een touchscreen? Het ‘wow’-effect van dit type display maakt het voor de klant moeilijk of zelfs onweerstaanbaar om er niet mee te communiceren.
Binnen de veilige privacy-omgeving (cocon) van bijvoorbeeld de paskamer krijgen de klanten meer informatie over het product dat ze proberen zoals maten, kleuren, alternatieven en aanverwante producten tot video’s van het product in actie. De technologie laat zelfs toe dat klanten online betalingen of bestellingen (indien bijvoorbeeld de geschikte maat niet voorradig is in de winkel) doen. De klant kan zich beter informeren over haar/zijn aankoopbeslissing of kan via een knop een winkelmedewerker waarschuwen wanneer zij/hij assistentie nodig heeft. De klant treedt in interactie met de winkelomgeving volgens zijn eigen verlangens en behoeften! De mogelijkheid om door gekoppelde items te bladeren combineert de voordelen van online winkelen en winkelen in de winkel (shop in shop).
De reden dat deze technologie zo goed werkt, is dat deze niet aan de klant wordt opgedrongen. Voor de onwetende klant is het display enkel een spiegel die de kleding weerspiegelt die op dat ogenblik gepast wordt. Een spiegel is een puur persoonlijke ervaring voor elke klant. De kans om een weerspiegeling van zichzelf te zien is onthullend, het toevoegen van het interactieve touchscreen-element diept deze ervaring uit.
Interactieve spiegels met aanraakscherm zou u gemakkelijk kunnen bestempelen als één van de ‘snufjes’ uit de vele nieuwe technologieën. Consumenten willen winkelen, maar veel winkels geven hen geen reden om in hun winkel te komen. Een touchscreen-spiegel is een ervaring die alleen in de winkel kan plaatsgrijpen en u kan helpen om zich te onderscheiden van de harde concurrentie.
Ralph Lauren liet interactieve spiegels installeren in de paskamers in zijn flagshipstore in New York en meldde dat de verkoop drie keer was gestegen en dat bezoekers nu langer in de winkel bleven nadat de interactieve spiegel was geïnstalleerd. In de anonimiteit en privacy-sfeer van de paskamer kunnen bezoekers effectief klanten worden. Met interactieve touchscreen-spiegels verandert de hele winkelervaring door klanten actief bij het winkelproces te betrekken. Het creëert een beleving en verbinding en combineert de voordelen van online winkelen en winkelen in de winkel.
