In wat onderscheidt een digital signage-scherm zich van een gewone smart TV?

Op het eerste gezicht lijken digital signage-schermen en een gewone smart tv één en hetzelfde te zijn. Ze zien er vergelijkbaar uit, maar hun doel is compleet verschillend. Een smart tv wordt gebruikt voor home-entertainment terwijl een digital signage-scherm specifiek ontwikkeld is voor reclame- en/of informatieve doeleinden. We zien maar al te vaak dat klanten kiezen voor een smart tv als digital signage-oplossing omwille van de lagere instapprijs. Een smart tv is echter geen goede keuze voor beeldschermcommunicatie! Waarom?

Digital signage-beeldschermen zijn vervaardigd uit hoogwaardige kwaliteitscomponenten waardoor het scherm 24/7 in gebruik kan blijven voor meer dan 70.000 uren.

Smart tv’s daarentegen zijn niet gebouwd om constant te worden gebruikt. Ze zijn ontworpen voor kortere kijkperiodes van 1 tot 8 uur per dag. Bij langdurig gebruik hebben deze tv’s last van beeldretentie en kleurproblemen doordat het LCD-paneel oververhit geraakt. Digital signage-schermen beschikken over aangepaste koelventilatoren en ventilatiesystemen om het paneel op de optimale bedrijfstemperatuur te houden. Een digital signage-scherm heeft ook geen externe knoppen of bedieningselementen zodat ongewenste manipulaties door klanten of passanten uitblijven.

De functies van een digital signage-scherm zijn ook sterk verschillend van een gewone smart-tv. Een digital signage-scherm maakt gebruik van een geïntegreerde (of externe) mediaspeler.  Met de speciaal ontworpen digital signage-software kunnen afbeeldingen en video’s in een constante lus volgens een bepaalde planning weergegeven worden en kunnen widgets, webpagina’s, RSS-feeds, social media, interactieve toepassingen … geïntegreerd worden. Hierbij hebt u als gebruiker de volledige controle over het scherm en de weergegeven inhoud.  Nieuwere smart tv’s zijn ook voorzien van een standaard mediaspeler maar de mogelijkheden van deze player zijn beperkt (vb. enkel landscape mode) en bedoeld voor een breed publiek in een thuisomgeving. Met één klik op de knop kan iedereen de inhoud van een gewone smart tv wijzigen en dit vormt een groot risico in een commerciële omgeving. Met digital signage-schermen behoudt u de ultieme controle over wat er afgespeeld wordt en kan u dit vanop afstand opvlogen en bijsturen.

Gewone smart tv’s zijn ontworpen voor gebruik binnenshuis en geoptimaliseerd voor relatief kleine kijkafstanden, standaard lichtomstandigheden en landscape-modus.

Digital signage-schermen zijn bedoeld om gezien te worden door uw publiek vanuit verschillende kijkafstanden en -hoeken.  Bovendien zijn ze flexibel in termen van de richting (landscape, portrait of diagonaal) waarin ze gebruikt worden en kunnen ze extreme omstandigheden qua licht (fel zonlicht) en temperatuur aan. In een commerciële omgeving zijn helderheid en grote contrastverhouding een must! Dit resultaat bereikt u enkel en alleen met digital signage-schermen.

Een digital signage-scherm is een geweldig stuk technologie speciaal ontworpen voor commerciële omgevingen. Gewone smart tv’s zijn geweldig in huis, maar dat is waar ze moeten blijven. Met digital signage-schermen kiest u  voor betrouwbaarheid en zijn de mogelijkheden eindeloos.